استاندارد طراحی روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها

استاندارد طراحی روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها


استاندارد طراحی روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها بر اساس فاکتورها و شاخص‌هایی مانند:

  • طراحی روشنایی استانداردهای مربوط به نصب سیستم
  • میانگین ترافیک
  • نوع راه
  • طبقه بندی معابر
  • نحوه چیدمان
  • زاویه نورپردازی
  • درجه حفاظت مناسب
  • عدم خیرگی و آلودگی نوری
  • میزان کلاس روشنایی و …

سنجیده می‌شود که در اینجا به تمامی این موارد خواهیم پرداخت.

جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین و متخصصین مادر مجموعه صنایع روشنایی الین در ارتباط باشید09129511334

مشاوره فروش

09129511334

استعلام قیمت

09129511334

ثبت سفارش

09129511334

استاندارد طراحی روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها

یکی از موارد مهم در پیشگیری از بروز حوادث و کاهش حوادث در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها استفاده از نورپردازی‌های مناسب با چراغ خیابانی در جاده‌ها و اتوبان‌ها می‌باشد که تامین کننده امنیت رانندگان و مسافرین است. استفاده و به کارگیری از چراغ‌های مناسب با منابع نوری کافی و با کیفیت یکی از بهترین راه حل‌های نورپردازی‌ها می‌باشد .استفاده از منابع نوری ال ای دی جز راه حل‌های این موضوع می‌باشد.

نحوه طراحی روشنایی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها

استاندارد طراحی روشنایی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها برای شریان‌های اصلی شامل ۳ فاکتور مهم می‌باشد. اعم از:

نصب سیستم روشنایی و فاصله پایه‌ها مطابق با استانداردهای روشنایی

مشخص کردن فاکتورهای متنوع استاندارد مربوط به معابر و خیابان‌ها

مشخص کردن اطلاعات اولیه برای محوطه های خیابان‌ها و بزرگراه‌ها از نظر عرض؛ ارتفاع و نکات فنی و…

انتخاب روشنایی‌های مناسب و تشخیص روش‌های مورد بررسی

استاندارد طراحی روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها 2
استاندارد طراحی روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها 2

فاکتورهایی مانند:

  • نوع راه
  • تعیین میانگین ترافیک روزانه

در انتخاب روشنایی‌های خیابان‌ها بسیار موثر است. به واسطه اطلاعاتی که در ادامه به صورت کامل و جز به جز به آن پرداخته می‌شود انواع روشنایی مناسب برای ‌خیابان های اصلی و اتوبان‌ها با توجه به مشخصات عمومی و اختصاصی معابر ارائه می‌شود.

ضمن اینکه جهت دسترسی به انواع روشنایی خیابان‌ها می‌توانید مطابق با اطلاعات زیر مشخصات فنی عمومی و اجرایی مناسب برای روشنایی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را به کار ببرید.

طبقه‌بندی معابر

طبقه‌بندی معابر شامل دو شریان اصلی است درجه‌بندی می‌شود. شامل:

  • شریان‌های درجه یک
  • شریان درجه دو

هر یک از این شریان‌ها از مشخصات و فاکتورهای عمومی مختلفی برخوردارند.

مشخصات عمومی معابر برای شریان‌های درجه یک و درجه ۲

  • مشخصات عمومی معابر برای شریان درجه یک

معمولاً این معابر نسبت به سایر معابر دسترسی‌های محدودتری دارند. این شریان‌ها معمولاً برای معابری که حرکت ترافیک با سرعت بالا و در مسافت‌های طولانی و با تقاطع‌های غیر همسطح محدود هستند برای کاربران استفاده می‌شوند.

همچنین شریان درجه یک برای راه‌های اصلی موجود در شبکه راه‌های شهری کاربرد دارد.البته این شریان‌ها برای معابری با مسیرهای ترافیک طولانی که با سرعت مجاز تردد نیز کاربرد دارد. همچنین برای عبور پیاده از عرض راه به صورت غیر همسطح یا کنترل شده می توان استفاده کرد.

  • مشخصات عمومی معابر برای شریان درجه ۲

شریان‌های درجه ۲ امکان دسترسی به محیط اطراف و خیابان هایی که تقاطع‌های زیادی دارد را فراهم می‌کند راه‌های ارتباط دهنده بین راه‌های اصلی شهری و بین روستایی و راه‌های شهری شامل شریان درجه ۲ می‌شود .بخش‌هایی که دارای ترافیک عبور محلی هستند نیز شامل این شریان می‌شوند.

معابری که دارای شریان درجه یک هستندشامل چه راه‌هایی می‌شوند؟

استاندارد طراحی روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها
استاندارد طراحی روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها

شامل: آزادراه ؛بزرگراه و راه عبوری؛ باند اضطراری و شانه راه که هر کدام از این موارد از مشخصات اختصاصی معبر مختلف و میانگین ترافیک روزانه و کلاس روشنایی مختلف برخوردارند.

معابری که دارای شریان درجه دو هستند شامل چه راه‌هایی می‌شوند؟

شامل: راه‌های فرعی شهری و فرعی روستایی که مانند شریان‌های درجه یک از مشخصات اختصاصی مختلف با میانگین ترافیک و کلاس روشنایی متفاوت برخوردارند.

  • مشخصات اختصاصی معابر آزادراه

معمولاً آزادراه‌ها شامل: بخش ماشین رو هستند که تقاطع‌های غیر همسطح دارند و میانگین ترافیک روزانه آنها ۴۰ هزار>ADT و با کلاس روشناییME1 می‌باشد.

  • مشخصات اختصاصی بزرگراه‌ها

از جمله مشخصات این بخش فاصله بین تقاطع‌های هم سطح بزرگتر یا مساوی ۳ کیلومتر می‌باشد که دارای میانگین ۴۰ هزارME2 است.

مشخصات اختصاصی معابر بزرگراه‌ها و راه‌های عبوری

استاندارد طراحی روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها برای بخش بزرگراه و راه عبوری باید فاصله بین تقاطع‌های همسطح بین دو و نیم تا ۳ کیلومتر برای بزرگراه و کمتر از دو و نیم کیلومتر برای راه عبوری باشد. میانگین ترافیک روزانه آنها ۴۰ هزار>ADT می‌باشد و دارای کلاس روشناییME1 و ME2 است.

  • مشخصات اختصاصی معابر در بخش باند اضطراری و شانه راه

استاندارد طراحی روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها برای بخش باندهای اضطراری و یا شانه راه از کلاس روشناییME4a می‌باشد.

  • استاندارد طراحی روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها در راه‌های یک طرفه

مشخصات اختصاصی معابر اصلی بر اساس راه های یک طرفه و راه‌های دو طرف تخمین زده می‌شود. میانگین ترافیک روزانه برای معابر اصلی با راه‌های یک طرفه شامل ۱۵ هزار ADT باکلاس روشناییME3a و ۱۵ هزارADT باکلاس روشناییME2 می‌باشد.
مشخصات اختصاصی معابر اصلی در راه‌های دو طرفه شامل: میانگین ترافیک روزانه ۱۵ هزارADT می‌باشد و از کلاس روشناییME2 برخوردار است.

  • مشخصات اختصاصی معابر فرعی شهر

استاندارد طراحی روشنایی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها در معابر فرعی شهر شامل سرعت مجاز بین ۳۰ تا ۴۵ کیلومتر در راه‌های ارتباطی در بخش مناطق مسکونی یا صنعتی می‌باشد یا در بخش‌هایی که افراد پیاده تردد کمی دارند و یا پارکینگ‌های حاشیه‌ای بدون کنترل است. میانگین ترافیک روزانه این بخش‌ها شامل: ۷۰۰۰ADT با کلاس روشناییME3e می‌باشد. همچنین دارایADT ٧٠٠٠<١۵٠٠٠> با کلاس روشناییME3b وADT ١۵٠٠٠< با ترافیک E2 می‌باشد.

مشخصات اختصاصی معابر فرعی شهری برای بخش‌هایی که مناطق مسکونی یا صنعتی را به یکدیگر ارتباط می‌دهند باید از سرعت مجاز ۳۰ تا ۴۵ کیلومتر بر ساعت برخوردار باشد و از جمله بخش‌هایی است که رفت و آمد افراد پیاده بسیار کم بوده و پارکینگ‌های حاشیه‌ای بدون کنترل دارند که در این بخش میانگین ترافیک روزانه بر اساس رفت و آمد اشخاص پیاده و دوچرخه سوار تخمین زده می‌شود و مطابق با کلاس روشناییSI است.

  • مشخصات اختصاصی معابر فرعی روستایی

معابر روستایی در واقع همان راه‌های ارتباط دهنده روستاهای بزرگ به راه‌های شهری هستند که ترافیک روزانه ۷ هزارADT بوده و دارای کلاس روشنایی ME4a یا ترافیک ۷۰۰۰<١۵٠٠٠ > و یا ترافیک روزانه ۱۵۰۰۰<ADT باکلاس روشناییME3a تعیین می‌شود.

برای شناسایی راه‌های ارتباط دهنده روستاهای کوچک به راه‌های شهری همچنین راه‌های کم عرض که قابلیت عبور دو خودرو از کنار هم را نداشته باشند با هر میزان ترافیک می توان استفاده کرد و کلاس روشنایی آنها بایدME5 باشد.

نحوه چیدمان در زمان نصب سیستم روشنایی

استاندارد طراحی روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها 1
استاندارد طراحی روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها 1

در زمان نصب معابر روشنایی خیابان‌ها باید به مواردی مانند :پایه چراغ بازوها و روشنایی‌های آن دقت داشته باشید تا با تمامی شرایط محیطی سازگاری داشته باشد.
همچنین در زمان نصب علاوه بر مشخصات فیزیکی و فنی پایه چراغ‌ها به عوامل جانبی مانند:عرض باند اتوبان و بزرگراه؛ ارتفاع نصب چراغ‌ها؛ نحوه چیدمان چراغ‌ها ؛طول و زاویه بازو؛ نوع منبع نور مورد استفاده ؛شار نوری؛ منبع نور؛ عرض قسمت سواره رو معبر؛ نحوه نگهداری و تعمیرات؛ میزان آلودگی محل و ضریب نگهداری توجه کنید.

موارد مهم در طراحی روشنایی خیابان‌ها و معابر

استاندارد طراحی روشنایی خیابان ها و بزرگراه ها نیازمند دقت و توجه زیادی در بخش‌های مختلف است .از جمله این بخش‌ها می‌توان به تعیین کلاس روشنایی مناسب؛بکارگیری روشنایی‌ها با زاویه نورپردازی مناسب در جاده و خیابان؛ استفاده از درجه حفاظت مناسب ؛عدم خیرگی و ایجاد آلودگی نوری استفاده از نورپردازی‌های مقرون به صرفه و استفاده از چراغ‌های روشنایی با قابلیت کاهش شدت نور در زمان پیک مصرف انرژی می‌توان توجه نمود.

انواع چراغ خیابانی

مهندس مهدی رمضانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مهندس مهدی رمضانی

سلام . من مهندس مهدی رمضانی هستم. ما فعالیت خودمون رو در گروه صنایع روشنایی الین از سال 1389 شروع کردیم . این شرکت در زمینه تولید، فروش و عرضه انواع پایه چراغ پارکی، خیابانی، حبابی، چمنی، رفلکتوری، صنعتی و کارگاهی به همراه انرژی های خورشیدی بوده که هر بخش به صورت مجزا از تنوع خاص خود برخوردار است و در این راستا نیز محصولات SMD و LED و COB نیز در کنار مجموعه محصولات خود قرار داده است. مجموعه الین در زمینه  صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس،حوزه سی آی اس،آسیای شرقی،آفریقای جنوبی،ترکیه و سایر کشورها فعالیت گسترده ای دارد. برای ارتباط مستقیم با بنده جهت سفارشات عمده می توانید با شماره 09129511334 تماس حاصل فرمائید

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.