نورپردازی بناهای باستانی زیبایی آن را در شب دوچندان می کند و به حفظ هویت تاریخی و فرهنگی اثر نیز کمک می کند.
از انواع چراغ های پارکی ، محوطه ای و چمنی اطراف این بناها جهت تامین روشنایی و ایجاد جلوه های خاص و با شکوه استفاده می گردد.
در این محتوا به معرفی اصول و تکنیک های نورپردازی بناهای باستانی با معرفی برخی تجهیزات ضروری میپردازیم .

اصول نورپردازی بناهای باستانی
در نورپردازی بناهای باستانی باید به اصل اساسی توجه شود.
- حفظ اصالت معماری
- استفاده از نورهای گرم
- حداقل سازی آلودگی نوری
حفظ اصالت معماری
حفظ اصالت معماری به معنای انجام نورپردازی در جهت صحیح با حفظ اصل اثر و بنا می باشد. به صورتی که نورپردازی نباید باعث از بین رفتن جزئیات معماری شود و بلکه باید در جهت حفظ خطوط و فرمهای تاریخی بنا انجام شود .
استفاده از نورهای گرم
استفاده از نورهای گرم و آفتابی سبب می شود که بنا حالت طبیعی و تاریخی خود را حفظ کند و حس اصالت ایجاد کند.
در نورپردازی بناهای باستانی باید از نورهای سرد و یخی پرهیز کنیم .

حداقل سازی آلودگی نوری
در نورپردازی بناهای باستانی باید به انتخاب تجهیزات نوری و نوع نور و میزان نور و پخش نور بسیار دقت کرد.
استفاده از چراغ های با حجم نور مناسب و پخش نور کنترل شده می تواند در کاهش آلودگی نوری کمک کننده باشد.
نورپردازی بناهای باستانی بسیار اهمیت دارد که باعث زده شدن چشم مخاطب نشود و یک چشم انداز طبیعی را به نمایش بگذارد.
بهترین چراغ ها برای نورپردازی بناهای باستانی
برای نورپردازی بناهای باستانی چراغ های پارکی کلاسیک قطعا بهترین انتخاب می باشد. چرا که ماهیت طراحی این چراغ ها به سبک سنتی است و با سبک بناهای باستانی همخوانی دارد.
مدلهایی مانند مدل پرشیا ، مدل پارکی کلاسیک پریسا و … از جمله مدلهای کلاسیک قابل استفاده در نورپردازی بناهای باستانی هستند.
در تصویر زیر چراغ پارکی کلاسیک مریم را مشاهده می کنید.
این محصول در مدلهای تک شعله ، دو شعله ، سه شعله و چهارشعله قابل تولید می باشد .
برای انتخاب نوع و تعداد شعله محصول ، باید محل مورد نورپردازی بررسی شده و از جهت میزان نور و عدم الودگی نوری ، و جهات پخش نور مورد بررسی قرار گرفته و چراغ مناسب با وات نوری مناسب انتخاب گردد.

نمونه کار شده محصول فوق را در تصویر زیر میبینید.
این محصول دارای چراغ های حبابی است و بسیار مناسب نورپردازی محوطه اثار باستانی می باشد.

در تصویر زیر یک مدل دیگر از انواع چراغ های پارکی کلاسیک به نام سری مایا پارکی کلاسیک را مشاهده می کنید.
صنایع روشنایی الین دارای تنوع زیادی در بخش چراغ پارکی کلاسیک می باشد . جهت مشاهده تمامی محصولات به لینک زیر مراجعه کنید.
مشاهده تمامی محصولات پارکی کلاسیک |

چراغ چمنی های مناسب نورپردازی آثار باستانی
یکی از ملزومات نورپردازی و روشنایی فضاهای آثار باستانی ، مربوط به مسیرهای منتهی به اثار باستانی می باشد.
این مسیرها باید دارای نور کافی برای هدایت بازدید کنندگان به آثار باستانی باشد ، ضمن اینکه زیبایی کافی داشته باشد اما خیرگی نور ایجاد نکند.

برای این منظور چراغ های پایه کوتاه چمنی با ارتفاع 80 سانتی متر و یک متر پیشنهاد می گردد.
مدلهای چمنی لاریسا یک و لاریسا دو ، مدل اشکان ، مدل ارشیا از جمله مدلهای مناسب برای نورپردازی آثار باستانی هستند.
چراغ های دفنی و والواشر
چراغ های دفنی و والواشر یکی دیگر از تجهیزات نورپردازی پرکاربرد برای نورپردازی بناهای باستانی می باشد.
این محصولات در نورپردازی های تاکیدی جهت تاکید بر جزئیات معماری ستونهای بنا بسیار پرکاربرد می باشد.
صنایع روشنایی الین تولید کننده و تامین کننده انواع تجهیزات روشنایی بناهای باستانی ، آماده همکاری با سازمان ها و ارگان ها می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید : 09129511334 اقای مهندس رمضانی |
تکنیک های روشنایی موضعی
تکنیکهای روشنایی موضعی آثار باستانی می توانند با تمرکز بر جزئیات مهم و مورد نظر انجام شوند.استفاده از این تکنیکها منجر به ایجاد عمق و ابعاد بیشتر در آثار باستانی خواهد شد و در نتیجه زیبایی بیشتری را به محیط خواهد بخشید.
متاسفانه به دلیل عدم توجه به نورپردازیهای صحیح آثار باستانی و سایر فاکتورهای جانبی دیگر باعث شده که توجه مردم از داراییهای ملی منحرف شود .
در حالی که همین داراییها برای کشورهای دیگر بسیار ارزشمند هستند. از جمله این نمونههای تاریخی میتوان به لوحهای ارزشمند تخت جمشید که ۹۰ سال پیش آمریکا از ایران و شاه ایران گرفت و با تلاشهای مکرر مراجع قانونی بالاخره در سال ۱۴۰۲ این لوحها به ایران بازگشت.
لذا وظیفه ماست که بتوانیم آثار باستانی را از طریق منابع عمومی مانند: تلویزیون؛ صدا و سیما به مردم معرفی کنیم و بتوانیم در نهایت با ترغیب مردم را جذب بناهای باستانی باقی مانده کنیم.
در این زمینه استفاده از سایر تکنیکهای جانبی برای حفظ و حراست آن اهمیت دارد که یکی از این تکنیکهای حفظ و حراست استفاده از روشهای نورپردازی صحیح آثار باستانی میباشد که در واقع یک نکته قوت در این بین میباشد.

انواع تکنیک نورپردازی صحیح آثار باستانی
روش نورپردازی | توضیحات |
---|---|
نورپردازی مستقیم | در این روش، نور مستقیماً بر روی آثار باستانی تابیده میشود. این روش میتواند به برجسته سازی جزئیات و ساختارهای معماری آثار کمک کند. برای اجرای این روش، لامپها و منابع نوری باید به گونهای قرار گیرند که نور به طور مستقیم بر روی آثار تابانده شود و از زوایای نامطلوب و تابش نور به سایر مناطق آثار جلوگیری شود. |
نورپردازی غیرمستقیم | در این روش، نور به صورت غیرمستقیم و از سطوح محیطی به آثار باستانی تابیده میشود. این روش به ایجاد نورپردازی نرم و متناسب با محیط آثار کمک میکند و از تأثیرات مستقیم نور بر روی آثار جلوگیری میکند. برای اجرای این روش، از منابع نوری مانند فانوسها، لامپهای دیواری و روشناییهای مخفی در سقفها و کفها استفاده میشود. |
نورپردازی تمامیت | در این روش، تمامی آثار باستانی در یک محیط نورپردازی شده و به صورت یکپارچه مورد بررسی قرار میگیرند. این روش به ایجاد هماهنگی و تعامل بین آثار مختلف کمک میکند و تجربه بصری یکنواختی را برای بازدیدکنندگان فراهم میکند. برای اجرای این روش، نیاز به برنامهریزی دقیق و استفاده از سیستمهای کنترل نوری مناسب است. |
نورپردازی تاریخی | در این روش، سعی میشود با استفاده از نور، فضای تاریخی و اصالت آثار باستانی را به تصویر بکشد. از لامپها و منابع نوری با طراحیهای قدیمی و کلاسیک استفاده میشود تا به آثار جلوه تاریخی بدهد. همچنین، استفاده از رنگهای گرم و طبیعی نیز در این روش تأثیرگذار است. |
نورپردازی تعاملی | در این روش، با استفاده از فناوریهای نوین، تعامل بین نور و بازدیدکنندگان فراهم میشود. مثلاً با استفاده از سنسورها و سیستمهای کنترل، نور میتواند به واکنش با حرکات و حضور بازدیدکنندگان تغییر کند و تجربه بصری فردی را بهبود بخشد. این روش به ایجاد تجربه فعال و مشارکتی برای بازدیدکنندگان کمک میکند. |
با استفاده از این روشهای نورپردازی صحیح آثار باستانی، میتوان به طور همزمان از زیباییهای هنری و معماری آثار لذت برد و از حفظ و حفاظت این آثار ارزشمند نیز مراقبت کرد.

استفاده از انواع روشناییها و منابع نوری مناسب در نورپردازی آثار باستانی
از آنجایی که نورپردازی آثار باستانی هنر و علم محسوب میشود ؛لذا نیازمند استفاده از انواع روشناییها و منابع نوری متنوع میباشد. لذا در اینجا به معرفی انواع روشناییها و منابع نوری مناسب در نورپردازی آثار باستانی اشاره خواهیم کرد.
استفاده از لامپهای هالوژن
میدانید که لامپهای هالوژن دارای نور سفید و روشن هستند. لامپها بسیار مناسب برای برجسته سازی جزئیات و ساختار معماری آثار باستانی محسوب میشوند. چرا که این چراغها از طیف نوری وسیعی برخوردارند و معمولاً هم در نورپردازی مستقیم کاربرد دارند.
استفاده از لامپهای ال ای دی
معمولاً لامپهای ال ای دی به علت مصرف انرژی پایین؛ عمر طولانی و قابلیت تنظیم رنگ و شدت نوری که دارند؛ فوق العاده محبوب در نورپردازی آثار باستانی هستند. روشناییها را میتوانید به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کار ببرید. چرا که قابلیت کنترل خوبی دارند.
روشناییهای آویز
شما میتوانید از انواع چراغهای پارکی آویز یا چراغ باغی آویز با طراحیهای متناسب با آثار باستانی در طراحیهای مختلف و الگوهای نوری جذاب برای نورپردازی آثار باستانی استفاده کنید. از آنجایی که چراغ ها از جنس فلز با حبابهای شیشهای یا پلی کربناتی ساخته میشوند؛ میتوانند در کنار یک الگوی نوری خاص و منحصر به فرد باعث ایجاد یک فضای تاریخی و اصیل شوند
روشناییهای دیوارکوب
به کارگیری روشناییهای دیوارکوب در نورپردازی آثار باستانی باعث میشود تا شما از یک نورپردازی غیر مستقیم و به اصطلاح نرم بهره بگیرید .این روشناییها معمولاً در اطراف آثار باستانی نصب میشوند. معمولاً این چراغها وقتی به سطح دیوار تابیده میشوند باعث ایجاد روشنایی مهیب و جذاب در سطح دیوار میشوند.

نکته:
توجه داشته باشید که استفاده از هر یک از این روشناییها و منابع نوری جهت نورپردازی آثار باستانی محدودیتهایی میباشد که شما این محدودیتها را باید با توجه به نیاز هر آثار به کار ببرید با توجه به مکانیزمهای کنترل نوری میتوانید شدت نور و تغییرات آن را در طول زمان کنترل کنید .این مکانیزم برای حفظ آثار باستانی در برابر تاثیرات نور مستقیم بسیار اهمیت دارد.

نورپردازی محیط آثار باستانی با توجه به نزدیکی بین نور فضا و تجربه بازدید کنندگان
همواره یکی از ویژگیهای نورپردازی آثار باستانی ایجاد حس و ارتباط نزدیک بین نور فضا و تجربه بازدید کننده از محیط میباشد از جمله مهمترین جوانب این ارتباط شامل:
ایجاد احساس فضا
از آنجایی که فضاهای باستانی احساسات مختلفی را به بازدید کنندگان انتقال میدهند میتوان گفت توجه به نورپردازیهای محیطی و با استفاده از نورهای مناسب و صحیح در آثار باستانی میتوان با تنظیم شدت نور جهت پرتوان نور و نوع نور باعث ایجاد احساس آرامش و سکوت در فضا شد.در حالی که نورهای روشن و جهتدار میتوانند باعث انتقال احساس انرژی و برجستگی به بازدید کننده شوند.
برجسته سازی جزئیات
نورپردازی محیطی می تواند منجر به برجسته سازی جزئیات آثار باستانی شود. برای این منظور استفاده از نورهای جهتدار و مستقیم میتواند روی جزئیات مهم آثار تاریخی تمرکز کند و آنها را به خوبی نشان دهد. این امر باعث میشود تا بازدید کننده با جزئیات ریز و معماری آثار خیلی دقیقتر آشنا شود و در واقع تجربه یک بازدید دقیق و کامل را داشته باشد.
ایجاد ارتباط با تاریخ و فرهنگ
نورپردازی صحیح آثار باستانی می تواند ارتباط عمیقی بین بازدید کننده و تاریخ و فرهنگ آثار باستانی ایجاد کند با استفاده از نورهای متناسب و مناسب میتوان جوانب مختلف فرهنگی و تاریخی آثار را به تصویر کشید و بازدید کننده را در یک سفر زمانی قرار داد .این تجربه میتواند منجر به تقویت احساس ارتباط و همبستگی با گذشته در بازدید کننده ایجاد شود.
زیبایی آثار باستانی
وقتی نورپردازی صحیح باشد و بر پایه ترکیبات رنگی شدت نور توان نور و سایر فاکتورهای و المانهای زیبایی میتواند باعث ایجاد تاثیر زیبایی و جذابیت باشد و در نهایت باعث میشود که بازدید کننده احساس رضایت و تحسین داشته باشد.
نتیجه گیری
نورپردازی علاوه بر اینکه باعث زیبایی بناهای باستانی می شود ، امنیت بازدید کنندگان را نیز افزایش میدهد که یک امر اساسی در جذب گردشگر می باشد.
استفاده از چراغ های مناسب در هر بخش می تواند حس خوبی در بازدیدکنندگان ایجاد کند.
ما به کمک نورپردازی می توانیم بخش های حائز اهمیت را مورد تاکید قراردهیم .
نورپردازی زیبا و کاربردی می تواند در گردشگران بسیار تاثیر گذار باشد و ابعاد مختلف بنای باستانی را برای آن ها راز گشایی کند.
ضمن اینکه حسی توام با آرامش و امنیت را القا کند.
تمامی این موارد با بررسی محیط ، اجزای مهم و قابل تاکید بنا ، تشخیص نور مورد نیاز و تجهیزات مورد نیاز ، و انجام نورپردازی صحیح و بدون خیرگی امکان پذیر خواهد بود.