نورپردازی تاکیدی و کاربرد آن – الین

نورپردازی تاکیدی و کاربرد آن

امروزه تکنولوژی و علم آن‌قدر پیشرفت کرده که می‌توانیم مصداق‌های آن را در زمینه‌های مختلفی مشاهده کنیم. نورپردازی در دکوراسیون خانه یا محیط‌های اداری یکی از مواردی است که با ورود تکنولوژی‌های جدید به‌کلی متحول شده است. نورپردازی انواع مختلفی دارد که هر یک هدف خاصی را دنبال می‌کنند و در شرایط به خصوصی قابل‌اجرا خواهند بود. یکی از آن‌ها نورپردازی تأکیدی است. برای کسانی که دانشی در این ‌رابطه ندارند، این سؤال پیش می‌آید که نورپردازی تأکیدی چیست؟

این نوع خاص از نورپردازی هم مانند انواع دیگر، برای شرایط و کاربری خاصی به کار می‌رود که نیاز به چراغ‌هایی مانند چراغ چمنی دارد. اهمیت این موضوع باعث شد تا در این مقاله به طور خاص به معرفی نورپردازی تأکیدی بپردازیم و کاربردها و نکات مهم برای اجرای آن را مورد بررسی قرار دهیم.

نورپردازی تأکیدی چیست؟

یکی از خاص‌ترین انواع نورپردازی که شاید به آن توجه نکرده باشید، نورپردازی تأکیدی نام دارد. در واقع هنگامی این نام به کار برده می‌شود که بخواهید نورپردازی را به طور اختصاصی برای یک جسم یا مکان خاص انجام دهید. در تعریفی ساده‌تر، نورپردازی تأکیدی به نور زاویه‌داری گفته می‌شود که روی بخشی از فضا متمرکز است.

استفاده از این نوع نورپردازی باعث می‌شود بینندگان تمرکز بیش‌تری روی آن بخش از محیط داشته باشند و ناخودآگاه نظرها را به یک سمت جلب شود. همان‌طور که از نام آن پیداست، در این مدل نورپردازی هدف، تأکید و معرفی یک بخش یا جسم خاص است. نتیجه‌ای که از این بحث می‌توان گرفت این است که این مدل نورپردازی می‌تواند برای معرفی‌های خاص به کار رود.

نورپردازی تأکیدی چیست؟

روش‌ های نورپردازی تأکیدی

روش‌ های نورپردازی تأکیدی در واقع همگی مختص به مکان‌هایی هستند که یا قرار چیزی به فروش برسد یا باید یک جسم خاص به بینندگان معرفی شود. پس به‌طورکلی روش های نورپردازی تأکیدی در مکان‌هایی که در ادامه بررسی می‌کنیم قابل‌استفاده خواهند بود:

نورپردازی تأکیدی در فروشگاه‌ها

احتمالاً هنگام ورود به یک فروشگاه، تنها به دنبال محصولات مناسب هستید و چندان به محیط اطراف توجه نمی‌کنید؛ اما توجه داشته باشید که گاهی ممکن است به طور ناخودآگاه به سمت یک محصول خاص بروید که به نظر می‌رسد با همه محصولات آن فروشگاه متفاوت است. درواقع هدف از استفاده نورپردازی تأکیدی همین موضوع است.

مهم‌ نیست در فروشگاه چه محصولاتی به فروش می‌رسند، مهم‌ترین آن‌ها عموماً در مکانی جدا با نورپردازی تأکیدی به مشتریان معرفی می‌شود.

نورپردازی تأکیدی در موزه‌ها

یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که می‌توان از نورپردازی تأکیدی استفاده کرد، موزه‌ها هستند. هر چیزی که قرار است در یک موزه ارائه شود، باید به بهترین شکل قابل رویت بوده و به‌اندازه کافی نظر مراجعین را جلب کند. همین موضوع باعث شده تا همه موزه‌ها شاهد استفاده از این مدل نورپردازی باشیم. محیط موزه عموماً نور کمی دارد و این موضوع هدف خاصی را دنبال می‌کند. کاهش نور محیط و استفاده از نورپردازی تأکیدی باعث می‌شود، بینندگان بیش‌ترین تمرکز را روی اجسام داشته باشند.

نورپردازی تأکیدی در فضاهای باز

اگر فکر می‌کنید که از نورپردازی تأکیدی تنها در محیط‌های بسته و تاریک استفاده می‌شود، کاملاً در اشتباه هستید!

کسانی هم هستند که دوست دارند از این نورها برای فضاهای باز استفاده کنند. عمدتاً برای استخر، باغچه، درخت‌های خاص یا بخش خاصی از نمای ساختمان شاهد استفاده از این مدل نورپردازی خواهیم بود. به‌کاربردن نورهایی که بخش خاصی از محیط را هدف قرار می‌دهند به زیبایی محیط به‌شدت می‌افزاید و اگر برای حیاط، استخر یا باغچه خود به دنبال تنوع هستید، نورپردازی تأکیدی را پیشنهاد می‌کنیم.

احتمالاً هنگام گذر از مناطق تاریخی متوجه استفاده از این نورپردازی شده‌اید. این کار برای افزایش اثرگذاری و زیبایی یک بنای خاص ممکن است به کار برود و مصادیق آن را در بافت‌های سنتی بسیار می‌توان مشاهده کرد.

نورپردازی تأکیدی در موزه‌ها

نکات نورپردازی تأکیدی

تا اینجا در مورد روش ‌های نورپردازی تأکیدی و تعریف آن صحبت کردیم، اما بیایید بررسی کنیم که برای اجرای آن باید چه نکاتی را مدنظر داشته باشید؟

  • چراغ‌هایی مناسب برای نورپردازی تأکیدی

اولین و مهم‌ترین نکته، تهیه چراغ‌هایی است که برای نورپردازی تأکیدی مناسب باشند. یک قاعده کلی برای این چراغ‌ها وجود دارد که عموماً شدت نور آن‌ها 3 برابر بیش‌تر چراغ‌هایی است که برای نورپردازی عمومی استفاده می‌شوند. چراغ‌های ریلی، نورهای نقطه‌ای و پروژکتورها می‌توانند از جمله چراغ‌هایی باشند که در این مدل نورپردازی استفاده می‌شوند.

  • ابعاد و کاربرد محیط مورداستفاده

استفاده از نورپردازی تأکیدی هم مانند هر نوع دیگری محدودیت‌هایی دارد که باید در موردشان بدانید. نورپردازی تأکیدی و تعداد و شدت نور چراغ‌های آن باید با توجه ‌به ابعاد محیط و کاربری آن مشخص شوند. در واقع نمی‌توان برای محیط‌های کوچک از نورپردازی تأکیدی به مقدار زیاد استفاده کرد، چرا که ممکن است باعث سردرگمی بینندگان شوند.

از طرفی نورپردازی تأکیدی برای خانه‌ها، عموماً روی مبلمان، بخشی از آشپزخانه یا ویترین تنظیم می‌شود درحالی‌که برای یک محیط تجاری باید از این نورها رو اجسام استفاده کرد. پس حتماً پیش از خرید چراغ‌ها و دیگر تجهیزات موردنیاز، حتماً نیازسنجی کنید و با توجه ‌به آن خرید خود را انجام دهید.

  • دمای رنگ نور در نورپردازی تأکیدی

برای استفاده از هر نوع نورپردازی باید این موضوع را مدنظر داشته باشید که دمای رنگ نورها را به‌درستی انتخاب کرده باشید. نورهای گرم، سرد و متعادل هر یک برای محیط و کاربری به خصوصی مناسب هستند. برای مثال در محیط‌هایی که دکور مملو از رنگ‌های گرم است، نباید از نوری با دمای رنگ گرم استفاده کرد، چرا که اثرگذاری چندانی نخواهد داشت.

نکات نورپردازی تأکیدی

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفتیم، نورپردازی انواع مختلفی دارد که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. خوشبختانه می‌توانید در حدوحدود کنترل شده، این مدل‌ها را با هم ترکیب کنید تا به نتیجه دلخواهتان دست پیدا کنید. البته باید توجه داشته باشید که میزان استفاده از روش‌ های نورپردازی تأکیدی یا هر نوع دیگر، باید با توجه ‌به کاربری و ابعاد محیط مشخص شود.

در انتها هم برای این که نتیجه کار رضایت‌بخش باشد، حتماً نکات نورپردازی تأکیدی را مدنظر داشته باشید و در انتخاب و خرید چراغ‌های مناسب و باکیفیت از آن‌ها استفاده کنید. مطالبی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد همگی در جهت پاسخ به سؤال نورپردازی تأکیدی چیست، هستند و مطالعه آن می‌تواند شما را به طور کامل با این سبک نورپردازی آشنا کند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.